WAAROM EN WANNEER OVERGEWICHT?

U krijgt overgewicht als u meer calorieën inneemt dan uw lichaam verbruikt. Ons lichaam heeft dagelijks een specifiek aantal calorieën nodig. Die calorische behoefte is heel individueel en hangt af van lichaamsbouw, spiermassa, verbranding (metabolisme), lichamelijke activiteit of inspanning en genetische aanleg (erfelijke belasting). Overschot wordt in ons lichaam opgeslagen onder vorm van lichaamsvet.

Voeding heeft een ontzettend grote invloed op verschillende facetten van onze gezondheid.
Een precieze definitie van “gezonde voeding” is complex. De wetenschap die voeding bestudeert evolueert vlug en herziet soms bepaalde vroeger aangenomen stellingen.
Er zijn sowieso een aantal interessante “basis”-voedingsregels, maar er zijn nog verschillen afhankelijk van leeftijd en individu.
Lees meer over voedingsaanbevelingen in het hoofdstukje over “gezonde levensstijl”.

Voeding en bewegen zijn 2 sleutelwoorden.
Minder calorieën innemen en meer calorieën verbranden!
Ook hebben uw genetische aanleg, uw specifieke stofwisseling (verbranding, metabolisme), eventuele stress en/of psychosociale factoren een invloed.
Verkeerde voeding kan uw energieproductie of energetisch rendement verlagen of remmen waardoor u zich moe, leeg, hongerig voelt, minder presteert en u niet meer helder kunt nadenken.

“Als u moe bent, moet u eten”. Dit is uiteraard een foute stelling.
Een energietekort kan tot gewichtsproblemen leiden.
Een lagere energieproductie vertraagt uw verbranding. U verbruikt minder brandstof en het overschot aan energiehoudende voedingsstoffen wordt onder vorm van lichaamsvet opgeslagen. Als u moe bent, kiest u voor een gemakkelijke en vlugge “energieboost”.
Een tragere verbranding en een grotere voedselinname leiden onvermijdelijk en onverbiddelijk tot overgewicht.

Het elimineren van specifieke voedingsmiddelen of voedingsstoffen (bijvoorbeeld gluten en lactose) die overgevoeligheidsreacties kunnen uitlokken, kan een gunstige invloed hebben op het gewicht. Voedselovergevoeligheid kan leiden tot chronische “ontstekingsreacties” met stofwisselingsstoornissen, onder meer in vetcellen. Een gespecialiseerde arts kan voedselovergevoeligheid bepalen.

Een slecht werkende schildklier kan leiden tot gewichtsproblemen.

BMI OF BODY MASS INDEX

De BMI-schaal (ook de Queteltindex geheten, naar de Gentse professor Quetelet die 100 jaar geleden de basis legde van de statistiek) vormt een eenvoudige methode om na te gaan of u een normaal gewicht heeft in verhouding tot uw lichaamslengte.

De Body Mass Index geeft een aanwijzing maar is geen maatstaf voor uw gezondheid. De BMI houdt onder meer geen rekening met het beenderengestel, met het spiervolume, met de aanwezigheid van vet en met de plaatsen waar vet aanwezig is.
De BMI-schaal is niet van toepassing op kinderen en jongeren onder 20 jaar.

De BMI wordt als volgt gemeten:
Lichaamsgewicht (in kg)/lengte (in m)² of gewicht (in kg), gedeeld door de lengte (in m) x lengte (in m).
Een volwassen persoon die 70 kg weegt en 1,7 groot is, heeft een BMI van:
70/1,7x1,7 = 24,2.

Een overzicht van de BMI-waarden:

  • minder dan 18,5 = ondergewicht
  • tussen 18,5 en 24,9 = normaal
  • tussen 25 en 29,9 = overgewicht
  • tussen 30 en 39,9 = zwaarlijvigheid (obesitas)
  • boven 40 = ernstige, gevaarlijke obesitas

 

MIDDELOMTREK

De verdeling van lichaamsvet wordt als een belangrijk risico beschouwd.
Door het meten van de middelomtrek, heeft men een idee van de lichaamsvetverdeling.Bij mannen ziet men meer “buikvet”. Men spreekt ook van een “appeltype”.

Bij vrouwen ziet men meer vet op bovenbenen en heup. In dit geval spreekt men van “peertype”.
De middelomtrek wordt, na uitademing, evenwijdig met de grond gemeten (met een lintmeter) op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen (boven de navel). De huid mag niet ingedrukt of samengedrukt worden.

Een overzicht van de middelomtrekwaarden (in cm):

                                                    mannen                    vrouwen
geen verhoogd risico               minder dan 94         minder dan 80
licht verhoogd risico                94-102                      80-88
verhoogd risico                        102 en hoger           88 en hoger

Bereken uw BMI

Vul uw gegevens rechts in om uw BMI te berekenen.

Nog vragen?

Indien u nog vragen heeft over gezonde voeding, overgewicht, specifieke voedingsstoffen, de medische hulpmiddelen KozziX en KozziX INTENSE of over de voedingssupplementen uit het ixX-gamma, aarzel dan niet om die te stellen.a

KozziX
  • Ultrakrachtige, innoverende vetbinder
  • Belgische, universitaire research
  • Natuurlijke, niet-dierlijke oorsprong
  • Medisch hulpmiddel
  • 60 en 180 capsules
  • Verkrijgbaar in apotheek
Kozzix Intense
  • Dubbele werking
  • Ultrakrachtige, innoverende vetbinder & eetlust remmer
  • Belgische, universitaire research
  • natuurlijke, niet-dierlijke oorsprong
  • medisch hulpmiddel
  • 30 en 90 sticks
  • verkrijgbaar in apotheek