Een hoog gewicht en een ongezonde voeding zijn risicofactoren voor onder meer hart- en bloedvatenaandoeningen, diabetes en herseninfarct.
Cardiovasculaire (hart en bloedvaten) en cerebrovasculaire (hersenen en bloedvaten) aandoeningen zijn in ons land de voornaamste doodsoorzaak.

Het aantal Belgen met overgewicht is aanzienlijk.
Bovendien heeft naar schatting 5% van de bevolking in ons land suikerziekte (diabetes) en dat aantal zal in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk toenemen.

Veel mensen zijn zich bewust van hun overgewicht en proberen daar dan ook iets aan te doen.
De complexiteit van diëten, de honger en het tellen van calorieën zijn veel voorkomende redenen voor het vroegtijdig stopzetten.

In de volgende hoofdstukjes leggen we uit wat vetten, koolhydraten en eiwitten zijn en geven we een aantal tips voor een gezonde levensstijl, met specifieke aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding, met een gunstige invloed op uw gewicht.
 

OVER VETTEN, KOOLHYDRATEN EN EIWITTEN

Na inname van voedsel, wordt dit in ons spijsverteringskanaal afgebroken tot kleine deeltjes, natuurlijke basisstoffen, die door onze cellen worden opgenomen en verwerkt om onder meer energie te produceren en om levensnoodzakelijke eiwitten en vetten met meerdere onontbeerlijke functies aan te maken.

De drie belangrijke groepen basisstoffen zijn de koolhydraten (enkelvoudige of samengestelde suikers) met glucose als belangrijkste basisstof, de aminozuren of bouwstenen van de eiwitten en de vetzuren (de bouwstenen van de vetten). Zwaar bewerkt voedsel bevat veel kunstmatige (onnatuurlijke) en ongezonde toegevoegde stoffen. De cellen verbruiken veel energie voor het elimineren of afscheiden van deze stoffen. Op die manier blijft er minder energie beschikbaar. Bovendien zorgen veel van deze stoffen voor beschadiging. Ze geven celstress (oxidatieve stress) en ze verzwakken de werking van onze mitochondriën of de energiefabriekjes in onze cellen.

Onze cellen kunnen alleen de voedingsmiddelen verwerken, waarvoor ze enzymen produceren. Enzymen zijn eiwitten die een specifieke reactie of omzetting mogelijk maken. Onnatuurlijke stoffen, zoals bewaarmiddelen, worden moeilijk omgezet of verwijderd.

Kies voor natuurlijke voeding.

Te veel eten is een lastige situatie voor uw cellen. Ze moeten harder werken om de grote hoeveelheid te verwerken. Een middagdip na te veel eten is niet ongewoon. Vlugge of geraffineerde suikers zijn ongezond.

We hebben sowieso vetten, koolhydraten en eiwitten nodig in onze voeding.

LEES MEER ...

ENKELE BASISREGELS…

Laat ons starten met enkele inleidende basisregels:

  • beweeg dagelijks voldoende (fietsen, wandelen, lopen, dansen, sit-ups, rolschaatsen…). Een intense fysieke activiteit is niet nodig
  • rook niet
  • neem elke dag een ontbijt
  • neem 3 maaltijden per dag (’s morgens, ’s middags en ’s avonds)
  • neem minstens een half bord groente bij je warme maaltijden
  • matig altijd uw hoeveelheid voedsel
  • geen “vlugge" suikers. Kies voor volkoren, multigranen, havermout…
  • neem “gezonde” tussendoortjes (fruit, groente, yoghurt, magere kaas)
  • beperk zoveel mogelijk zout
  • varieer met fruit en groente
  • eet meer “groente en fruit” dan “granen, rijst, pasta, aardappelen…”
  • lees altijd het voedingswarenetiket! Er staat veel nuttige informatie op
  • gebruik suikervervangers met mate. Let op, zoetstoffen kunnen uw verlangen naar en uw afhankelijkheid van “zoet” verhogen
  • drink voldoende water en/of thee. Koffie mag met mate
  • beperk fruitsap, smoothies, frisdrank en alcohol
  • vers fruit is beter dan “bereid fruitsap”
  • vermijd alle voedingswaren met “gehard of gedeeltelijk gehard plantaardig vet”

BEKIJK ONZE TIPS VOOR het bereiden van gezonde MAALTIJDEN

DE LIJSTEN

U kan hieronder de 3 lijsten downloaden. Deze zijn uiteraard niet volledig.
Er is de “afraders” lijst, met voedingswaren die men beter kan vermijden en vervangen door gezondere voeding.

Er is uiteraard ook een “aanraders” lijst.
Bovendien is er een “let op” lijst. In deze lijst worden voedingswaren opgenomen die soms eens kunnen…

We stellen voor om in een eerste fase alle voedingswaren uit de “afraders”- en “let op” lijst te verwijderen uit ijskast, diepvries, kelder, kasten en geheime vakjes en schuifjes.
Koop morgen voedingswaren uit de lijst “aanraders”.
In het begin wordt het even wennen. Na een paar maanden vindt u bepaalde voedingswaren uit de “afraders” lijst zelfs “onappetijtelijk”.

De nieuwe generatie krachtige medische hulpmiddelen KozziX of KozziX INTENSE zal u verder helpen met het behandelen van uw overgewicht, losstaand van uw gewijzigde levensstijl.

Vergeet niet om regelmatig te bewegen.
Uw nieuwe levensstijl kan na enkele maanden uw mening over en uw houding t.o.v. gezonde voeding drastisch veranderen.
Betrek eventueel personen uit uw onmiddellijke omgeving. Zij kunnen u aanmoedigen.

 

 

 

Gezonde voeding
KozziX
  • Ultrakrachtige, innoverende vetbinder
  • Belgische, universitaire research
  • Natuurlijke, niet-dierlijke oorsprong
  • Medisch hulpmiddel
  • 60 en 180 capsules
  • Verkrijgbaar in apotheek
Kozzix Intense
  • Dubbele werking
  • Ultrakrachtige, innoverende vetbinder & eetlust remmer
  • Belgische, universitaire research
  • natuurlijke, niet-dierlijke oorsprong
  • medisch hulpmiddel
  • 30 en 90 sticks
  • verkrijgbaar in apotheek